Představ si, že jsi na cyklistickém trhu a vybíráš si nové brzdy pro své kolo... Najednou narazíš na nabídku od SHIMANA a říkáš si "Které brzdy jsou pro mě ty pravé?". Pojďme se na to podívat od historie až po současnost.
Věděl jsi, že SHIMANO představilo své první kotoučové brzdy už v roce 1971? Pozor, to bys asi nečekal - bylo to u dětských kol! To znamená, že tyto zázračné brzdy jsou na trhu už více než 50 let. Celkem 53 let vývoje v oblasti kotoučových brzd, které přineslo nespočet modelů a perfektních technologií. V roce 1990 se tyto brzdy poprvé dostaly i na dospělá horská kola a o 10 let později, ve druhém tisíciletí, přišla na světlo světa hydraulická sada Shimano XT M755. Tahle čtyřpístková brzda neměla žádnou možnost nastavení a upínala se na rám a vidlici s rozhraním standardu IS2000.
Opustíme minulost a řekneme si něco o TECHNOLOGII.
Chytré technologie Shimano aneb proč tvoje brzdy nejsou jen kus kovu a oleje
Pokud si myslíš, že brzdy jsou jen páčka, hadička a třmen, tak tě SHIMANO. rychle vyvede z omylu. Jejich technologie jsou jako kouzla, která promění tvoji jízdu z "doufám, že zastavím" na "mám to naprosto pod kontrolou". Tak se na ně podíváme.

Servo Wave Action – turbo efekt pro vaše prsty
Servo Wave technologie, která dává tvojí brzdové páčce super sílu. Jakmile ji zmáčkneme, pohyb páky je nejprve rychlý, aby destičky okamžitě dosedly na kotouč a potom se zpomalí, takže můžeme precizně dávkovat brzdný výkon. Přesně jako když hrajete videohru a zmáčkneme turbo tlačítko - objeví se raketová rychlost a pak precizní manévrování. Řada nepatří mezi hot news - jejich mechanické páčky LX jsi mohl zakoupit už v roce 2004, ale právě u hydraulické páky se podařilo změnit trajektorii čepu, který tlačí na píst v páce a tím docílit dávkování brzdění.
Free Stroke – nastavte si páčku podle gusta
Ne každému sedí, když musí zmáčknout brzdu hluboko do řídítek, než začne fungovat. Free Stroke umožňuje upravit, jak daleko musí páčka cestovat, než se brzdy skutečně aktivují. Chcete ostrý, okamžitý záběr? Nebo radši plynulý nástup? S Free Stroke je to jen otázka doladění.
One-Way Bleeding – konec frustrace při odvzdušňování
Odvzdušňování brzd bylo dřív jako pokus složit Rubikovu kostku poslepu. Shimano ale vymyslelo One-Way Bleeding – systém, kde vzduch putuje jen jedním směrem, takže ho snadno a rychle dostanete ven. Už žádné složité procedury a hledání, proč vám brzdy pořád bublají.
Ice-Tech – ochlazení jako z klimatizace
Kotouče a destičky s technologií Ice-Tech jsou navržené tak, aby se nepřehřívaly ani při dlouhých sjezdech. Kotouč má hliníkové jádro obložené nerezovou ocelí, což znamená lepší odvod tepla a nižší teploty až o 100 °C! K tomu přidejte destičky s chladicími žebry a máte brzdy, které i v těch nejdrsnějších podmínkách zůstanou ve formě.
Freeza – když Ice-Tech nestačí
A pokud vám Ice-Tech nestačí, Shimano má ještě vylepšenou verzi Freeza. Kotouče Freeza mají ještě lepší chlazení díky speciální povrchové úpravě a zvětšeným žebrům pro maximální odvod tepla. Přeloženo do běžného jazyka: můžete sjíždět alpské serpentiny jako blázni a brzdy vám stejně nevadnou.
Power Booster – extra síla pro okamžité zastavení
Tato technologie pomáhá zvýšit účinnost brzd při vysokém zatížení, třeba při prudkém brzdění na sjezdu. Funguje to jako zesilovač síly, který zajistí, že i když brzdíte naplno, nepřijdete o kontrolu a citlivost.
Nehleď na hmotnost na první dobrou
Ještě před představením jednotlivých modelů brzd se zastavíme ještě u jednoho bodu, na který mnozí z nás při výběru hledí. Tím je hmotnost. Možná si myslíš, že čím lehčí brzdy, tím lepší. Ale pozor! Jelikož neexistuje jednotné pravidlo pro vážení kotoučových brzd. Například dvoupístková brzda XTR váží podle výrobce 312 g, zatímco robustnější čtyřpístkový model Saint váží 306 g. Zdá se to nelogické? Je třeba se podívat hlouběji do specifikací na serveru productinfo.shimano.com, kde najdete přesnější údaje. Web výrobce uvádí, že dvoupístková brzda XTR váží 312 g, kdežto čtyřpístkový model Saint 306 g, ačkoli je mnohem robustnější než XTR. POkud chceš znát správná čísla, musíš na server productinfo.shimano.com, kde se dozvíš, že třmen XTR váží jen 98 g a proti němu třmen modelu Saint 168 g, což je skoro dvojnásobek. Takže bacha na to!
Modely brzd od SHIMANA
Model Saint:
Představ si Saint jako superhrdinu mezi brzdami. Současná verze M820 je třetí generací a od roku 2012 se prakticky nezměnila – proč měnit něco, co funguje skvěle, že? Páčka BL-M820 se připevňuje pomocí objímky I-Spec-B a také využívá Servo Wave Action. Navíc můžeš nastavit délku mrtvého kroku (Free Stroke) a vzdálenost páčky od řídítek pomocí černého kolečka na páčce. Je to jako mít volant s nastavitelnou výškou a hloubkou – přizpůsobíš si ho přesně podle sebe.
Třmen BR-M820 je vyroben z kované hliníkové slitiny a ukrývá čtyři keramické písty (dva páry o průměru 15/17 mm). Používá destičky s chladicími žebry, konkrétně metalické s označením N04C. Shodně jako XTR 9120 jsou tyto třmeny kompatibilní s kotouči od 140 do 203 mm. Hadička SM-BH90-SBLS má na konci banjo a existuje hned ve třech provedeních – černozlatá, bílozlatá a černostříbrná.
Rodina XT:
XT je jako velká rodina s pěti členy. Máme tu páčky BL-M8000 a BL-M8100, obě s technologií Servo Wave Action. To je jako mít turbo tlačítko na ovladači – stisknete a hned cítíte akci! Servo Wave Action totiž zajišťuje rychlé překonání počátečního mrtvého kroku brzdové páky, takže když destičky dosáhnou kotouče, můžete citlivě dávkovat brzdný výkon. Je to jako když se chystáte skočit do bazénu – nejdřív rychlý rozběh a pak kontrolovaný skok do vody.
Páčka BL-M820 se připevňuje pomocí objímky I-Spec-B a také využívá Servo Wave Action. Navíc můžete nastavit délku mrtvého kroku (Free Stroke) a vzdálenost páčky od řídítek pomocí černého kolečka na páčce. Je to jako mít volant s nastavitelnou výškou a hloubkou – přizpůsobíte si ho přesně podle sebe.
Hadička SM-BH90-SBLS má na konci banjo a existuje hned ve třech provedeních – černozlatá, bílozlatá a černostříbrná.
Model XTR:
XTR je jako luxusní sportovní vůz mezi brzdami. Sada XTR nabízí dvě verze:
XC a maratonská verze M9100: Lehká jako pírko díky magnesiovému hlavnímu pístu a karbonové páčce. Oproti starší verzi má kratší krok a je o 26 g lehčí. Je to jako upgradovat z běžného kola na karbonový speciál.
Trailová verze M9120: Masivnější a připravená na náročný terén. Má čtyři keramické písty a o 10 % vyšší výkon oproti předchozí verzi. Je to jako přejít z běžného SUV na terénní monstrum.
Model SLX:
SLX je jako spolehlivý rodinný vůz – nabízí tři druhy třmenů a jednu páčku. Páčka BL-M7100 má Servo Wave Action a umožňuje nastavit vzdálenost páčky od řídítek bez použití nářadí. Je to jako mít auto s nastavitelnými sedadly – pohodlí na prvním místě.
Model Deore:
Deore je jako univerzální voják – nabízí tři třmeny a jednu páčku. Páčka BL-M6100 má Servo Wave Action, ale nastavení vzdálenosti páčky od řídítek vyžaduje nářadí. Je to jako mít multifunkční nástroj – zvládne vše, ale občas potřebujete trochu více úsilí.
Tajná esa v rukávu - brzdy mimo série
Shimano nabízí i brzdy mimo hlavní produktové řady, které jsou určeny pro specifické potřeby jezdců. Například model Zee je určen pro sjezdové disciplíny a nabízí vysoký brzdný výkon za dostupnější cenu. Dalším příkladem je řada GRX, která je navržena pro gravel kola a kombinuje vlastnosti silničních a horských brzd. Jsou trochu jako tajní agenti mezi brzdami – možná nejsou na každém plakátu, ale když je potřebujete, odvedou skvělou práci.
💥 Shimano ZEE – drzý mladší brácha Saintu
Když si představíte model Saint jako sjezdového veterána s obrovskou silou, pak ZEE je jeho mladší sourozenec, co se teprve učí, ale už teď má nebezpečně dobré schopnosti.
✔️ Model BR-M640 – čtyřpístkové třmeny, agresivní brzdný výkon a technologie Servo Wave pro okamžitý záběr.
✔️ Má odolnou konstrukci, takže vydrží pořádnou divočinu v bikeparku nebo na DH tratích.
✔️ Oproti Saintu je dostupnější a trochu těžší, ale stále poskytuje spoustu brzdné síly.
Od roku 2021 nebyla dostupná v tabulkách sortimentu výrobce
🔥 Shimano MT420 & MT520 – levné, ale drsné čtyřpístky
Čtyřpístkové brzdy za rozumné peníze? Ano, přesně tohle Shimano nabízí s modely MT420 a MT520!
✔️ MT420 – jednoduchá, ale účinná brzda, která využívá technologii z dražších modelů. Ideální pro trail, enduro nebo elektrokola.
✔️ MT520 – o úroveň výš, s lepší modulací a agresivnějším brzdným výkonem. Perfektní pro jezdce, co hledají skvělý poměr cena/výkon.
Obě brzdy mají skvělý výkon v těžším terénu a čtyři pístky pro rovnoměrné rozložení brzdné síly.
MT420 - Destičky D03S a D02S jsou stejné jako u vyšších čtyřpístkových modelů. Pístky jsou označené jako Resin, tedy vzešly z pryskyřice. K brzdě patří páka BL-MT401 nebo 402-3A (ta má delší páčku pro tři prsty, nikoli jen pro dva, jak je tomu u všech vyšších verzí), obě jsou bez Servo Wave Action a možností dalšího nastavení, nemají ani dělenou objímku.
MT520 Stejně jako čtyřpístkové Deore M6120 nepodporuje destičky Ice-Tech, proto také s vyšší řadou sdílí typ destiček D03S a D02S. Není možné destičky vkládat horem aniž byste museli vyjmout kolo nebo sundat brzdu z kola.
K brzdě patří i páka, označení má BL-MT501, jde o nejdostupnější model s technologií Servo Wave Action, nicméně k nastavení vzdálenosti páčky od řídítek už vyžaduje nářadí a nemá nastavení délky mrtvého kroku. Objímka páčky má dvojí provedení, standardní či I-Spec 2. MT520 také je nejdostupnějším modelem s otevřenou objímkou, která dovoluje nasazení na řídítka bez sundání gripů.
⚙️ Shimano MT500, MT410, MT400 & MT200 – spolehlivá klasika pro rekreační jezdce
Ne každý potřebuje brutální brzdný výkon jako u sjezdových speciálů. Pro jezdce, kteří chtějí spolehlivost a pohodlí, jsou tu modely řady MT.
✔️ MT500 – dvoupístková brzda s dobrým výkonem pro trailová kola a rekreační jezdce.
✔️ MT410 & MT400 – jednoduché hydraulické brzdy s plynulým chodem, ideální pro XC a lehké traily.
✔️ MT200 – základní model hydraulických brzd, skvělý upgrade pro kola s mechanickými brzdami.
Všechny tyto modely nabízí slušnou brzdnou sílu, jednoduchou údržbu a spolehlivost, což ocení hlavně ti, kdo nechtějí brzdy pořád ladit a odvzdušňovat.
Tyto tři brzdy se od sebe liší prakticky jen nepatrně tvarem třmene. Destičky B03S se do nich vkládají spodem, mezi pár pryskyřičných pístků. Třmen MT410 zvládá i 203mm disk, ostatní s tak velkým nejsou dle výrobce kompatibilní. Posledně jmenovaná varianta se liší také vlastní páčkou M4100, která je sice ještě na dva prsty, bohužel už ale nemá Servo Wave Action. Alespoň podporuje úchyt i přes I-Spec EV s možností 10° náklonu. MT400 se dá spojit s páčkami M400/1/2-3A, ale jediné, co to pro zákazníka znamená, je volba délky páčky, zda bude standardně pro dva či trekkingově pro tři prsty. MT200 a 201 už se neptá a káže tři prsty rovnou.
🏙️ Shimano UR300 – městský elegán
Pokud hledáš brzdu pro městské nebo trekingové kolo, Shimano UR300 je ideální volba.
✔️ Nízkoprofilový design, který skvěle padne k moderním městským a fitness kolům.
✔️ Lehká hydraulická brzda, která poskytuje dostatečný výkon pro bezpečné zastavení i v rušném provozu.
✔️ Snadná údržba a odolnost proti povětrnostním vlivům.
Perfektní volba pro cyklisty, kteří chtějí pohodlí hydraulických brzd bez zbytečných komplikací.
Třmen zvládne stejné destičky B03S jako předchozí brzdová provedení, ale liší se tím, že je určený pro montáž na rozhraní Flat mount. Má v sobě dva pryskyřičné písty bez dalších technických vychytávek. Doporučená páka je MT200/201, tříprstová a de facto bez technologií. Jediné co zůstává, je možnost nastavit vzdálenost páčky od řídítek pomocí nářadí.
Kotouče bez kterých to nejde
Shimano nabízí širokou škálu kotoučů, od těch nejvyšších modelů s technologií Ice-Tech a Freeza až po základní ocelové kotouče. Je to jako vybírat si mezi různými druhy pneumatik – od závodních slicků po terénní gumy.
Ať už si vyberete jakýkoli model, pamatujte, že správné brzdy jsou klíčem k bezpečné a zábavné jízdě. Tak šťastnou cestu a ať vám to brzdí!
RT-MT900/905 – leštěná verze 900 je pro Center lock, naopak broušená 905 má šest děr pro šrouby, jinak jde o naprosto „top“ nýtované modely s ICE technologiemi; zde dokonce najdete technologii Freeza a speciální nátěr pro lepší odvod tepla. Liší se pak už jen velikostmi, šestiděrová verze je jen 180/203 mm, centerlocková i v dalších dvou menších velikostech
RT-MT800 – nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice/Freeza vyráběný ve všech běžných průměrech
SM-RT900 – nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice/Freeza a speciálním nátěrem pro odvod tepla; od prvně uvedených modelů se liší už jen velikostmi, protože se dělá jen ve verzích 140/160 mm
SM-RT800 – nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice/Freeza vyráběný ve dvou nejmenších průměrech
SM-RT86 – nýtovaný šestiděrový kotouč se základní technologií Ice-Tech; velikosti 160/180/203 mm
SM-RT70 – stále ještě nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice-Tech ve všech běžných velikostech, nicméně proti hliníkové zamykací matici na vyšších modelech je tu už jen ocelové provedení
SM-RT76 – nýtované uchycení šestiděrového unašeče je z hliníkové slitiny, kdežto ocelová brzdná část už postrádá technologii Ice-Tech; velikosti 160/180/203 mm
SM-RT66 – obyčejný ocelový kotouč na šest děr, velikosti 160/180/203/220 mm
SM-RT64 – nýtovaný kotouč pro Center lock s hliníkovým vnitřním adaptérem, ale ocelovou zamykací maticí; velikosti 160/180/203/220 mm
SM-RT56 – obyčejný ocelový kotouč na šest děr; velikosti 160/180 mm
SM-RT54 – nýtovaný kotouč na Center lock s hliníkovým vnitřním adaptérem, ale ocelovou zamykací maticí; velikosti 160/180 mm
SM-RT30 – nýtovaný kotouč na Center lock s ocelovým vnitřním adaptérem i zamykací maticí; velikosti 160/180/203 mm
SM-RT26 – obyčejný ocelový kotouč na šest děr; velikosti 160/180 mm
SM-RT10 – nýtovaný kotouč na Center lock s ocelovým vnitřním adaptérem i zamykací maticí; velikosti 160/180 mm
SM-RTC60 – atypický kotouč pro uchycení pěticí šroubů s roztečí 74 mm s ocelovou konstrukcí brzdové části i unašeče, prodává se jen ve velikosti 160 mm
Zdroje:
Shimano, https://www.shimano.com/en/manufacturing/bicycle.html
Paul Lange - Bike parts specialist, https://www.paul-lange.cz/